با ۴۵ روز تبلیغ در تلویزیون رکورد فروش کتاب کودک را شکستیم!

با ۴۵ روز تبلیغ در تلویزیون رکورد فروش کتاب کودک را شکستیم! عطر و تن: یکی از ناشران حوزه کودک معتقد می باشد حمایت ها از بخش خصوصی عموما تبدیل به شعار شده است و در مرحله عمل موانعی برسرراه تولیدکننده قرار می گیرد که او را دلسرد می کند.


به گزارش عطر و تن به نقل از ایسنا، محمدرضا معدنی از فعالان حوزه نشر کودک که یکی از مشارکت کنندگان در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی «مادر، نوزاد و کودک» است، عمده‌ی فعالیتش در حوزه مجلات، کتاب و شخصیت های انیمیشن و محصولات آن در حوزه کودک قرار می گیرد.
معدنی درباره ی اثربخشی برگزاری نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک در جامعه بیان نمود: اساسا برگزاری نمایشگاه ها تاثیر دوچندان دارد. ما در دوره های قبلی که در نمایشگاه حضور داشتیم، شاهد بودیم که غیر از بحث فروش، دیده شدن و معرفی محصولات باکیفیت ایرانی در این نمایشگاه ها نیز شکل جدی به خود می گیرد. هرچقدر هم که بگوییم دوران دیجیتال و فضای مجازی و فروش آنلاین است اما در نهایت محصول فیزیکی که خانواده برای فرزندش می خواهد خریداری کند را باید از نزدیک ببیند، لمس کند، ورق بزند و از کیفیت و محتوای آن باخبر شود که برگزاری نمایشگاه در این حوزه بسیار اثربخش خواهد بود.
این ناشر در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه حمایت در این حوزه از بخش خصوصی صورت می گیرد، توضیح داد: یک موضوع، تلاش بخش خصوصی است و موضوع دیگر همراهی و همکاری ارگان ها و نهادهای دولتی است. بخش خصوصی همیشه به لحاظ مالی محدودیت هایی دارد و تعامل بخش خصوصی با ارگان ها و نهادهای دولتی به جهت اینکه تا کجا بتواند به این تلاش ادامه دهد بسیار تعیین کننده است. همین طور تلاش هایی که بخش خصوصی انجام می دهد و ایده پردازی هایی که می کند، اگر گردش مالی در حدی که بتواند حقوق کارکنانش را بموقع بدهد و محصولش را بی دغدغه تولید نماید پایدار نباشد، در مقطعی دیگر نمی تواند پا را فراتر بگذارد و برای دیده شدن محصول ایرانی بجنگد. مشکل اساسی ما حمایت نشدن است. حمایت ها عموما تبدیل به شعار شده است و در مرحله عمل موانعی برسرراه تولیدکننده قرار می گیرد که او را دلسرد می کند.
وی همینطور درباره ی تولید محتوا در این فضا و آشنایی مخاطب با محصولات داخلی اظهار داشت: شبکه های رادیو و تلویزیون، تبلیغات محیطی مختلف، فضاهای آنلاین و بازارها جاهایی هستند که بخش خصوصی می تواند محصولش را تبلیغ کند. سازمان های دولتی و نهادهای ذی ربط نیز در این حوزه دستشان باز است تا از بخش خصوصی برای تبلیغ محصولات خود حمایت کنند. بطور مثال ما سال قبل تیزری در شبکه پویا به مدت ۴۵ روز پخش کردیم که موجب شد رکورد فروش کتاب کودک در ایران شکسته شود و با اختلاف زیاد و قابل توجهی همراه بود. اما با تغییرات مدیریتی در لایه های بالایی و بعد پایین تر سازمان، قراردادها و تفاهمنامه ها باردیگر به ابتدای مسیر برگشت و تمام صحبت ها و تفاهمنامه های انجام شده مجدد مورد پیگیری قرار|گرفت تا به نتیجه نهایی برسد. در نهایت ما این حمایت را از دست دادیم اما سوال این است که تا حالا چند شرکت تولیدکننده محصولات باکیفیت بخش خصوصی توانسته است از این حمایت ها بهره بگیرد؟ تیزرهای تلویزیونی و موضوع بازارهای دیجیتال هم در این حوزه مطرح است.
معدنی افزود: خود شرکتهای فعال در این عرصه خصوصی هستند و بخش خصوصی نمی تواند باردیگر از بخش خصوصی حمایت کند. اگر ما بخواهیم با یک شرکت قدرتمند در حوزه بازارهای دیجیتال کار نماییم تا محصول ایرانی دیده شود، نیازمند یک سرمایه اولیه قوی هستیم که با ورود نهادها می توان دست این دو بخش را در دست هم نهاد. یعنی کسی که تولیدکننده محتواست و کسی که بازاریاب است در کنار هم قرار گیرند تا تلاشهای بخش خصوصی برای تولید محصول باکیفیت و همین طور جا انداختن محصول ایرانی و کاراکترهای ایرانی به ثمر بنشیند. فکر می کنم وقت آن رسیده تا سازمان ها در چارچوب مسئولیت اجتماعی که دارند و نهادهای بالا دستی پرقدرت بیایند و بخش خصوصی را که دست به زانوی خود گذاشته را حمایت کنند.
این ناشر همین طور درباره ی الگوسازی فرهنگی نیز بیان نمود: الگوسازی بصورت جزیره ای انجام شده است. ما یکسری نهاد با رویکرد مذهبی داریم و یکسری نهاد نیز تمرکزشان روی ایرانی بودن است که هرکدام در جزیره خود الگوهای فرهنگی و دینی ایرانی و اسلامی را شکل داده اند. در پروسه‌ی تولید نیز هر اتفاقی که افتاده به این شکل بوده چون مسیر مشخصی برای شکل گیری یک شخصیت که در چارچوب طرحی با هدف الگوسازی خلق نماییم نداریم که بعد تبدیل به محصولات مختلف شود و در جریان زندگی خانواده ایرانی قرار گیرد. به دنبال آن، خانواده ایرانی نیز در جریان قرار نمی گیرد. از همین رو شاهد می باشیم که تولیدکننده پوشاکی که شخصیتی ایرانی را الگو قرار داده چندان با اقبال مالی مواجه نشده است، اما تولیدکننده ای که از شخصیت های خارجی بهره برده پرفروش ترین محصولات را دارد. در واقع چون روال معلوم نیست و همه اتفاق ها جزیره ای است، اگر تلاش خاصی هم انجام شده باشد چندان نمودی در فرهنگ مصرفی خانواده ایرانی پیدا نکرده است.
دوازدهمین نمایشگاه بین المللی «مادر، نوزاد و کودک» (MBC) با نظارت شورای نظارت بر اسباب بازی روزهای دوم تا پنجم اسفندماه ۱۴۰۱ بصورت حضوری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.



1401/11/20
12:50:52
5.0 / 5
553
تگهای خبر: آنلاین , زندگی , فرهنگ , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
عطر و تن
atrotan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر و تن محفوظ است

عطر و تن

عطر و اودکلن و لباس مردانه و لباس زنانه