چرا روانشناسی خارجی؟
یک ناشر که اعتقاد دارد احتمال زیان بار بودن کتاب های تالیفی روانشناسی برای ناشران بیشتر است، از اینکه چرا ناشران برای چاپ کتاب های روانشناسی به آثار خارجی رجوع می کنند، می گوید.
احمد عرفان پور، مدیرمسئول انتشارات کتاب مرو در گفتگو با ایسنا درمورد وضعیت کیفی و علمی کتاب های روانشناسی در سالهای اخیر و مساله کتاب سازی در این حوزه اظهار نمود: منابع موجود در زمینه روانشناسی معمولاً آثار خارجی است، علاوه بر این، تولیدات این چنینی معمولاً قبلا آزمون خویش را پس داده و در کشورهای دیگر مورد استقبال عمومی واقع شده اند.
او افزود: مضاف بر اینکه پشتوانه علمی آنها هم مثبت است. بنابراین است که ناشران وقتی وارد مقوله چاپ کتاب های روانشناسی می شوند، بیشتر از میان آثار خارجی به گزینی می کنند تا با کارهایی که تولید می کنند، با عنایت به آشفته بازار بازار نشر متحمل کمترین زیان شوند.
این ناشر سپس به اینکه احتمال زیان باری کتاب های تالیفی روانشناسی برای ناشران بیشتر است، اشاره و بیان نمود: ریشه علم روانشناسی از خارج از کشور به ایران آمده است. البته ما هم آثار تالیفی داریم؛ نه اینکه نداشته باشیم اما ناشری که بخواهد کتاب روانشناسی منتشر کند، به سرچشمه این علم رجوع می کند تا ریسک چاپ کتاب را با عنایت به هزینه های تولید به حداقل برساند.
عرفان پور اضافه کرد: استادانی هم که کتاب های شان به صورت تالیفی منتشر می شود، آن هایی هستند که هم اکنون تدریس می کنند و این آثار کتاب های معرفی شده ای است که دانشجو به شکلی ملزم به خرید آنها است.
وی همینطور در پاسخ به پرسشی درمورد ضرورت بومی سازی برخی مسائل روانشناسی که در کتاب های ترجمه مطرح می شوند، اظهار داشت: صددرصد صحیح است، منتها اگر از دید علمی به قضیه نگاه نماییم، برای مثال نقاشی بزرگسالان در اروپا، امریکا و ایران یکی است. مسائل اصلی روانشناسی هم به همین ترتیب است. ازاین رو چون چاپ آثار ترجمه روانشناسی سهل الوصول تر است، گرایش ناشران هم به آن بیشتر است و برای همین می خواهند تا هر آن چه را از اثر و محتوای اصلی می رسد، به همان شکل به خواننده داخلی منتقل کنند.
مسئول انتشارات کتاب مرو سپس درمورد رویکرد این نشر در چاپ آثار روانشناسی بیان نمود: ما در گزینش این آثار به سراغ معتبرترین ها می رویم؛ کتاب هایی که مورد استقبال قرار گرفته اند و از جانب روانشناسان و کتاب بازهای این زمینه هم سفارش می شوند. البته مسلما آن دسته از کتاب هایی که به آنها کتاب زرد گفته می شود هم در این گروه هستند و بعضی از ناشران به سمت این نوع کتاب ها هم گرایش دارند.
احمد عرفان پور حوزه کتاب های روانشناسی را زمینه جدیدی دانست و اظهار داشت: همکارانی که می خواهند به این حوزه وارد شوند، می توانند با دید بازتر و بدون اینکه از روی دست کسی بنویسند، وارد گود شوند، چون که این زمینه باز و بکری است و ناشران می توانند روی بازار آن حساب کنند. خوشبختانه این دست از کتاب ها توسط کتابخوان ها و حتی آن هایی که کمتر کتاب می خوانند هم مورد استقبال واقع شده است.
او در انتها خاطرنشان کرد: جامعه ما حتی از کتاب های روانشناسی تخصصی هم استقبال کرده و این کتاب ها اثرگذاری مثبتی بر مخاطبان داشته؛ این اثر را هم در خرید کتاب مشاهده کرده ایم و هم در نظر مخاطبانی که بازخورد تولیدات مان را به ما منعکس می کنند، رضایتمندی را می بینیم و از این طریق به آن هدفی که از تولید داشتیم، دست پیدا کرده ایم.
منبع: عطر و تن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب