سیگار نقش اول نمایش های خانگی!
به گزارش عطر و تن، رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات اظهار داشت: مطالعات انجام شده نشان میدهد که بالاتر از 30 درصد از جوانان به سبب تأثیر تبلیغات و نمایش دخانیات به این رفتار روی می آورند.
خبرگزاری مهر - گروه سلامت: صحنه عجیبی است؛ هم عجیب هم ترسناک! چند نفرند؛ انتهای یک کوچه خلوت. یکیشان به زور می خورد ۱۵ سال داشته باشد. آن یکی کمی بزرگ تر است؛ صدایشان دو رگه شده، کوله پشتی مدرسه روی دوششان است. سیگار باریک و درازی را بین دو انگشت گرفته اند و هر از گاهی دودش را عمیق می کشند. یکی از آنها می گوید که یادم نمی آید نخستین بار کِی سیگار کشیدم اما همیشه دلم می خواست من هم مثل بازیگران هالیوودی سیگار بکشم. آن یکی می گوید سیگاری نیست و تفننی می کشد؛ شاید هفته ای چند نخ. می گوید «پدرم سیگاری نیست اما بازیگران مورد علاقه ام سیگاری بودند! شما نمیدونی سیگار کشیدن بازیگران چقدر باحاله، همیشه دوست داشتم وسط پارک قدم بزنم و مثل اونا سیگار بکشم» هر دویشان از این که خانواده ها بفهمند سیگار می کشند می ترسند اما این ترس مانع کارشان نمی گردد. از روی چشم و هم چشمی می کشند یا تصور می کنند کلاس کشیدن سیگار بالاست، نمی دانم! اما این را می دانم که سلبریتی های سیگار به دست خیلی زود دریچه دنیایی را برایشان باز کردند که دنیای قشنگ و خوش عاقبتی نیست. با عنایت به اهمیت این مورد با بهزاد ولی زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت گفت گو کرده ایم. بهزاد ولی زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت در واکنش به خبر انتشار یافته بر مبنای رکوردشکنی تولید دخانیات در یک کارخانه عنوان کرد: تولید دخانیات در کشور به دو بخش تقسیم می شود؛ یک بخش در ارتباط با شرکت دخانیات ایران و بخش دیگر متعلق به شرکتهای چندملیتی است که با برندهای بین المللی فعالیت می نمایند. در ارتباط با این خبر باید گفت تولید دخانیات در کشور باید مطابق با میزان مصرف و تقاضای داخلی باشد. چه صنایع تولیدکننده برندهای ایرانی و چه برندهای بین المللی، باید در قالب تقاضای مصرف داخلی عمل کنند. سهم برندهای دخانیات در بازار وی ضمن اشاره به رقابت بین برندهای داخلی و بین المللی اضافه کرد: هم اکنون، رقابتی بین شرکتهای داخلی و برندهای بین المللی در جریان است. برندهای بین المللی سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارند و شرکتهای داخلی نیز برای جبران عقب ماندگی خود مبادرت به افزایش خطوط تولید کرده اند تا سهم بیشتری از بازار به دست آورند. این رقابت، برای تأمین تقاضای مصرف در داخل کشور شکل گرفته است. ولی زاده ضمن انتقاد از عدم اجرای سیاست های کنترل مصرف دخانیات افزود: ما در ستاد کشوری کنترل دخانیات، سیاست هایی را برای کاهش مصرف دخانیات دنبال می کنیم؛ همچون اجرای بسته بندی استاندارد محصولات دخانی که هدف آن کاهش تنوع در بسته بندی ها و محدود کردن تبلیغات تجاری است. اما این سیاست ها توسط صنایع دخانی اجرا نمی شود و همین عدم پایبندی به مصوبات ستاد موجب تشدید رقابت میان شرکت ها برای تصاحب سهم بیشتری از بازار شده است. این رقابت از نظر ما تأیید نمی گردد. وی تاکید کرد: ستاد کشوری کنترل دخانیات بر سیاست های کاهش تقاضا تمرکز دارد. اگر عرضه با سیاست های کاهش تقاضا همخوانی نداشته باشد، مسائل مشابهی در آینده نیز پیش خواهد آمد.
انتقاد از سیاست های مالیاتی تبعیض آمیز در صنعت دخانیات کشور ولی زاده به بررسی چالش های در رابطه با سیاست های مالیاتی در این صنعت پرداخت. او تصریح کرد که ایران بعنوان عضو کنوانسیون بین المللی کنترل دخانیات، متعهد به رعایت الزاماتی است که همچون آن، عدم تبعیض میان تولیدکنندگان داخلی و خارجی محصولات دخانی است. هم اکنون، درصد مالیات تعیین شده برای محصولات دخانی با نشان ایرانی حدود ۱۰ درصد کمتر از محصولات با نشان بین المللی است. این تفاوت سبب شده تا محصولات داخلی با قیمت پایین تر و مالیات کمتری عرضه شوند. در نتیجه، سیاست های مالیاتی و مبتنی بر قیمت، که هدفشان کاهش مصرف دخانیات است، به علت تفاوت قیمت پایه این محصولات کار آمدی لازم را ندارند. وی در مورد اجرای سیاست های جدید اضافه کرد: با اجرای سیاست های مالیاتی جدید، کالاهای ارزانقیمت تر همچنان جایگاه خویش را از نظر قابلیت خرید حفظ می کنند. این مورد امکان دارد مصرف کنندگان محصولات بین المللی را بسمت محصولات داخلی ارزان تر سوق دهد. به همین دلیل، سیاست های کلانی که حالا در کشور برای کاهش تقاضا اجرا می شوند، کارآمدی مطلوبی ندارند. در زمینه اجرای قوانین و مقررات در رابطه با تعهدات ملی و بین المللی ضعف وجود دارد و این رقابت غیرمنصفانه نشانه ای از ناکارآمدی سیاست های فعلی است. به همین خاطر برای دستیابی به اهداف کاهش مصرف دخانیات، بازبینی در سیاست های مالیاتی و رقابتی ضروری می باشد. تاکید بر مقابله با نمایش مصرف دخانیات در شبکه نمایش خانگی
هشدار افزایش نمایش دخانیات در فیلمها بعنوان یکی از دغدغه های اصلی سلامت عمومی در جلسات با نهادهای ذی ربط مطرح گردیده است رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت در مورد اخطار مسؤلان حوزه سلامت نسبت به افزایش مصرف دخانیات در فیلمها اظهار داشت: مسؤلان حوزه سلامت نسبت به افزایش نمایش مصرف دخانیات در فیلمها و سریال های تولیدی شبکه نمایش خانگی اخطار داده و خواهان اقدام جدی در این خصوص شده اند. این مورد بعنوان یکی از دغدغه های اصلی سلامت عمومی در جلسات و مکاتبات مختلف با نهادهای ذی ربط مطرح گردیده است. ما این مساله را در مراجع مختلف همچون دادستانی کل کشور، ریاست صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، و شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح کرده ایم و خواهان ورود جدی این نهادها برای حل این معضل شده ایم. علیرغم تمام اقدامات انجام شده، نمایش مصرف دخانیات در تولیدات نمایش خانگی همچنان ادامه دارد و حتی در حال افزایش می باشد. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: یکی از نهادهای کلیدی برای رسیدگی به این مورد سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) است که زیر نظر صدا و سیما فعالیت می کند. ما از ساترا خواسته ایم قوانین در ارتباط با ممنوعیت تبلیغات دخانیات را به درستی اجرا نماید. از نظر ما، نمایش مصرف دخانیات در فیلمها و سریال ها مصداق بارز تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم است و باید مطابق قانون با آن برخورد شود. ماده ۳ قانون ممنوعیت تبلیغ، ترویج و تحریک مصرف دخانیات هرگونه تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم را ممنوع اعلام نموده است. در این راستا، ستاد کشوری کنترل دخانیات در سال ۱۳۹۳ با تأیید ریاست جمهوری دستورالعملی را تنظیم و ابلاغ نمود که در آن مصادیق تبلیغات دخانیات به صراحت عنوان شده است. نهادهای مسئول باید با جدیت بیشتری به این مورد ورود کنند تا از گسترش فرهنگ مصرف دخانیات در آثار هنری جلوگیری شود.
لزوم آگاهی رسانی در رابطه با تاثیر نمایش دخانیات بر جوانان وی ضمن اشاره به لزوم رعایت قوانین در تولید فیلمها و سریال های نمایش خانگی، از نظارت ناکافی در این حوزه انتقاد نمود و اظهار داشت: خواهان ورود جدی دستگاههای نظارتی برای اصلاح رویه ها هستیم. این اقدام برخلاف قانون است و ما از نظر قانونی مشکلی برای برخورد با آن نداریم، اما این دستگاههای نظارتی هستند که باید در اجرای درست قانون ایفای نقش کنند. امیدواریم که نظارت های لازم صورت گیرد و رویکرد تولیدکنندگان در حوزه نمایش خانگی تغییر یابد. این مورد بارها در جلسات ستاد مطرح و بر آن تاکید شده است. امیدواریم با حمایت های بیشتر، بتوانیم این مساله را مدیریت نماییم. انتظار داریم که بدون ورود مرجع قضایی، خود تولیدکنندگان و هنرمندان نسبت به سلامت جوانان حساسیت بیشتری نشان دهند. ولی زاده تصریح کرد: ضروری است آگاهی رسانی مناسبی در این حوزه صورت گیرد. اقداماتی که توسط تولیدکنندگان و هنرمندان در نمایشی که در آن استفاده از دخانیات صورت می گیرد، می تواند تاثیر منفی بر نگاه جوانان نسبت به مصرف دخانیات داشته باشد. این رفتارها تلاشهای ما برای کاهش مصرف دخانیات را تحت تاثیر قرار می دهد. ان شا الله شاهد مسئولیت پذیری بیشتری در این عرصه باشیم. نمایش خانگی عامل ۳۰ درصد مصرف دخانیات
اگر هنرمندان نمایش خانگی برای اصلاح حذف نرمال سازی مصرف دخانیات همکاری نکنند مرجع قضایی وارد عمل خواهد شد رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت در مورد این که چند درصد از جوانان به علت تاثیر تبلیغات به دخانیات روی آوردند اظهار داشت: مطالعات انجام شده نشان داده است که بیشتر از ۳۰ درصد از جوانان به علت تاثیر تبلیغات و نمایش دخانیات به این رفتار روی می آورند. این در شرایطی است که خیلی از افراد تأثیرگذار در حوزه هنری، با رفتارهای غیر بهداشتی و غیر سالم خود، به الگوی جوانان تبدیل می شوند. چنین رفتاری می تواند نتایج گسترده ای برای سلامت عمومی جامعه داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: اگر هنرمندان و تولیدکنندگان نمایش خانگی برای اصلاح این روند و حذف نرمال سازی مصرف دخانیات همکاری نکنند، مرجع قضایی بعنوان مدعی العموم وارد عمل خواهد شد. این مورد از حقوق عامه مردم به حساب می آید، چون که خیلی از افراد غیر مصرف کننده دخانیات نیز از تبعات این رفتارها متأثر می شوند. ضروریست که تولیدکنندگان نمایش خانگی و سریال ها با همراهی و همدلی، روند تولید محتوا را به سرعت اصلاح کنند تا از تأثیرات منفی آن بر جامعه و جوانان جلوگیری شود.
مکاتبه وزارت بهداشت با ساترا برای نظارت بر نمایش دخانیات در تولیدات نمایشی
طبق اعلام ساترا، در قوانین و ضوابط موجود نمایش مصرف دخانیات ممنوع می باشد. با این وجود، خلاهایی در اجرای این قوانین مشاهده می شود وی در پاسخ به این سؤال که وزارت بهداشت در این خصوص نامه نگاری با ساترا داشته است یا خیر مطرح کرد: وزارت بهداشت در نامه نگاری با رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) به مبحث نظارت بر نمایش مصرف دخانیات در تولیدات نمایش خانگی پرداخته است. طبق اعلام ساترا، در قوانین و ضوابط موجود نمایش مصرف دخانیات ممنوع می باشد. با این وجود، خلاهایی در اجرای این قوانین مشاهده می شود؛ بخصوص در مواردی که تخلفات رخ می دهد و نحوه رسیدگی قانونی به آنها مشخص نمی باشد. وی افزود: بر مبنای ماده ۳ قانون جامع کنترل دخانیات، تبلیغات دخانیات ممنوع و مشمول جریمه است. آخرین بازبینی این قانون در سال ۱۴۰۳، جریمه تبلیغات دخانیات را حدود ۲۱۰ میلیون تومان تعیین کرده است. اما این مبلغ در مقایسه با سودهای کلان حاصل از تولید فیلم و سریال بسیار ناچیز بوده و تاثیر بازدارنده ای ندارد. این تخلفات باید بعنوان تهدیدی ضد سلامت عمومی شناخته شود و با استفاده از قوانین کیفری، همچون قانون مجازات اسلامی، بشکلی برخورد شود که از تکرار چنین رفتارهایی جلوگیری شود. تنها با برخورد جدی مرجع قضایی است که میتوان به کاهش این تخلفات امیدوار بود. افزایش تولید دخانیات و نتایج مرگ بار آن در کشور ولی زاده در مورد این که سالانه چقدر مرگ و میر ممکنه با افزایش تولید دخانیات اضافه شود مطرح کرد: بر مبنای آمارها، مصرف دخانیات در کشور سالانه باعث بیشتر از ۵۰ هزار مورد مرگ و میر می شود. این رقم تنها بخشی از تأثیرات گسترده مصرف دخانیات بر جامعه است. برآوردها نشان داده است که هزینه های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از این مرگ و میر و بیماری های مرتبط، حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال است. این آمار و هزینه های سنگین نشان داده است که توجه کافی به نتایج مصرف دخانیات و اقدامات پیشگیرانه در این حوزه صورت نگرفته است. عدم هماهنگی بین دستگاه ها و نبود اولویت گذاری سلامت در سیاستگذاری ها از علل اصلی این چالش ها بحساب می آید. وی اظهار داشت: سلامت عمومی باید در رأس تمام سیاستگذاری ها قرار گیرد. در صورت اجرای دقیق قوانین مرتبط و اولویت بخشی به سلامت در تصمیم گیری ها، میتوان از خیلی از نتایج منفی ناشی از مصرف دخانیات پیشگیری کرد و از بی نظمی و ناکارآمدی در اجرای قوانین جلوگیری نمود. ضروریست که تمامی سازمان های در رابطه با این حوزه به وظایف و رسالت خود عمل کرده و هماهنگی لازم برای مقابله با این بحران جدی سلامت عمومی ایجاد شود.
افزایش نگران کننده مصرف دخانیات در گروههای سنی حساس؛ احتیاج به اقدامات فوری
طبق آخرین آمار انتشار یافته از مصرف دخانیات در ایران، در سال ۱۴۰۰، حدود ۲۵ درصد از مردان و ۴.۴ درصد از زنان بالای ۱۸ سال دخانیات مصرف می کنند رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که میزان شیوع مصرف دخانیات به چه صورت است اظهار نمود: طبق آخرین آمار انتشار یافته از مصرف دخانیات در ایران، در سال ۱۴۰۰، حدود ۲۵ درصد از مردان و ۴.۴ درصد از زنان بالای ۱۸ سال دخانیات مصرف می کنند. این میزان نشان دهنده شیوع بالای مصرف دخانیات در گروه سنی بزرگسالان است، اما نگرانی اصلی افزایش مصرف در گروههای سنی جوان تر است. بر مبنای مقایسه با آمار سال ۱۳۹۵، در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال و ۲۵ تا ۳۴ سال شاهد افزایش چشم گیر مصرف دخانیات بوده ایم. به ویژه، مصرف سیگار در بین زنان ۱۸ تا ۲۴ ساله نسبت به پنج سال قبل به صورت نگران کننده ای افزایش پیدا کرده است. این روند نشان دهنده تغییرات نگران کننده در الگوهای مصرف دخانیات در این گروه سنی است که باید در اولویت برنامه های پیشگیرانه قرار گیرد. همچنین، مصرف قلیان در این دوره پنج ساله افزایش ۵۴ درصدی را تجربه کرده است. این امر بخصوص در میان جوانان و زنان، نگران کننده بوده و احتیاج به توجه فوری دارد. هرچند در مجموع، درصد افزایش مصرف دخانیات در کشور نسبت به دوره قبل اندکی بیشتر شده، اما افزایش قابل توجه در گروههای سنی حساس و لطمه پذیر نشان داده است که باید اقدامات جدی تری در جهت کاهش مصرف دخانیات در این گروه ها اتخاذ شود. او در آخر اظهار داشت: مسؤلان و نهادهای اجرایی کشور باید با همکاری بیشتر، استراتژی های کارآمدتری را برای مقابله با این بحران بهداشتی در دستور کار قرار دهند تا از گسترش این معضل در بین نسل های آینده جلوگیری شود.
منبع: عطر و تن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب