رییس مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تشریح كرد

رصد بیماری های حاد تنفسی در کشور

رصد بیماری های حاد تنفسی در کشور به گزارش عطر و تن، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ضمن تاکید بر ضرورت رعایت پروتکلهای بهداشتی در فصل سرما و جلوگیری از بروز بیماری های تنفسی، اظهار داشت: بر مبنای داده های نظام مراقبت دیده ور، با عنایت به شروع فصل سرد سال و سیر طبیعی افزایش بروز بیماری های حاد تنفسی، بیماری های کرونا و آنفولانزا با شیب ملایم در حال افزایش می باشد.


دکتر قباد مرادی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیماری های حاد تنفسی به صورت معمول با علایم مشابه شامل تب، بدن درد، گلودرد، سرفه و... بروز می کنند، اظهار نمود: تشخیص قطعی این بیماری ها در صورت انجام آزمایش امکانپذیر است. بنابراین، رصد روند وضعیت بیماری های حاد تنفسی در کشور از راه نظام مراقبت خاصی به نام «نظام مراقبت دیده ور» در پایگاه های منتخب دیده بان صورت می گیرد. بر مبنای داده های این نظام مراقبت، هم اکنون با عنایت به شروع فصل سرد سال و سیر طبیعی افزایش بروز بیماری های حاد تنفسی، بیماری های کرونا و آنفولانزا با شیب ملایم در حال افزایش می باشد و بر این اساس، بحث ورود به پیک و موج، فعلا مطرح نیست.
رصد بیماری های تنفسی در ایران وی در رابطه با روند وضعیت آنفولانزا و پیک های این بیماری توضیح داد: به منظور بررسی روند آنفلوانزا، فعالیت بیماری آنفولانزا به صورت هفتگی در کشور و جهان رصد می شود. بر مبنای تجربه تا پیش از پاندمی کووید-۱۹، موج آنفولانزا در آبان ماه شروع می شد. در زمان پاندمی کووید-۱۹ به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی توسط مردم مانند استفاده از ماسک و جداسازی اجتماعی و همینطور افزایش فعالیت سایر ویروس های تنفسی (کووید-۱۹)، میزان بروز آنفولانزا در جهان و همینطور کشور ما کاهش پیدا کرد و بعد از پاندمی، طبیعتا به تدریج میزان بروز آنفولانزا افزایش پیدا کرده و به سطح پیش از پاندمی کووید-۱۹ بازگشته است.
وضعیت بروز آنفلوآنزا در کشور در ۱۴۰۲ رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: سال گذشته، فعالیت آنفلوآنزا در بعضی کشورها مانند استرالیا و ایران زودتر از زمان معمول آن که معمولاً مهرماه است، افزوده شد و در آبان ماه ۱۴۰۲ با پیک این بیماری مواجه شدیم و سپس در بهمن ۱۴۰۲ موج کوچک تری از بیماری رخ داد و بعد از آن، روندی نزولی را طی کرد.
او همینطور ضمن اشاره به تعطیلات نوروزی و افزایش سفرها تصریح کرد: البته با عنایت به سفرهای نوروزی و سردی هوا در بعضی مناطق کشور، معمولاً فعالیت این بیماری در سطح پائینی تا اردیبهشت ماه ادامه خواهد یافت و سپس به حد پایه بازمی گردد.
مرادی با اشاره به اینکه ازاین رو از آغاز سالجاری تا کنون هنوز وارد موج آنفلوآنزا نشده ایم، توضیح داد: به تدریج انتظار می رود در فصل پاییز و زمستان، با افزایش موارد بیماری آنفولانزا مواجه شویم.
ضرورت توجه به همپوشانی ویروس آنفلوآنزا و خانواده اُمیکرون وی در رابطه با همپوشانی ویروس آنفلوآنزا با ویروس های در گردش از خانواده اُمیکرون کرونا اظهار داشت: هم پوشانی و فعالیت ویروس های کووید-۱۹ (خانواده امیکرون) با ویروس آنفلوانزا، به سبب تحمیل بار مضاعف به سیستم بهداشتی درمانی کشور از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در حال حاضر، فعالیت ویروس کرونا (خانواده امیکرون) در جهان و کشور، غالب و بیشتر از آنفولانزا است. در مجموع به منظور بررسی و رصد ویروس های تنفسی در گردش، سیستم نظام مراقبت ۲۱ پاتوژن تنفسی در گردش در کشور در جریان است.
ضرورت رعایت پروتکلهای بهداشتی در فصل سرما مرادی در قسمت پایانی صحبت هایش ضمن تاکید بر لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی خاطرنشان کرد: با عنایت به فصل سرد سال و ایجاد آمادگی در مقابل افزایش فعالیت ویروس های تنفسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی، رعایت آداب تنفسی، سرفه، شستن مرتب دست ها با آب و صابون، ماندن افراد علامت دار در منزل، استفاده از ماسک در افراد علامت دار، رعایت تهویه مناسب و تزریق واکسن آنفولانزا بخصوص در گروههای در معرض خطر، بیشتر سفارش می شود. همینطور به گروههای پر خطر مانند مادران باردار، پرسنل درگیر درمان بیماران آنفولانزا در مراکز درمانی، بیماران قلبی عروقی، ریوی و... سفارش می شود در محل های شلوغ و سربسته از ماسک استفاده نمایند.



منبع:

1403/07/18
14:32:48
5.0 / 5
90
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
عطر و تن
atrotan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر و تن محفوظ است

عطر و تن

عطر و اودکلن و لباس مردانه و لباس زنانه