تست کارایی ضدآفتاب با آیینه های UV ترفند تبلیغاتی است
به گزارش عطر و تن، رئیس لابراتوار کنترل فرآورده های آرایشی و بهداشتی لابراتوار مرجع سازمان غذا و دارو درمورد تست کارایی ضدآفتاب با آیینه های UV اظهار داشت: از نظر علمی طرح چنین مواردی بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و سبب سردرگمی و نگرانی مصرف کننده ها می شود.
به گزارش عطر و تن به نقل از ایسنا، دکتر شهرام شعیبی اظهار داشت: آینه های UV محدوده کوچکی از اشعه UVA را در بازه های ۳۲۰ تا ۴۰۰ میلیمتری به صورت می تابانند؛ ازاین رو فقط ضد آفتاب های حاوی UVA در این تست موفق می شوند و ضدآفتاب های حاوی UVB که در طول موج ۲۸۰ تا ۳۲۰ میلیمتری منتشر می شوند از جانب این آیینه ها پوشش داده نمی شوند.
وی ادامه داد: این آیینه ها از طیف UVA، تست های مضر را به پوست نمی تابانند و بخشی را که تأثیر کمتری دارد، منتشر می کنند؛ چونکه در غیر این صورت این آیینه ها می توانند سبب صدمه های جدی به پوست شوند، در نتیجه این آیینه ها UV طول موج های پایین مضر که در حوزه تأثیر کرم های ضدآفتاب هستند را پوشش می دهند.
به قول رئیس لابراتوار کنترل فرآورده های آرایشی و بهداشتی لابراتوار مرجع سازمان غذا و دارو، این آیینه ها فقط ضدآفتاب هایی که در فرمولاسیون آنها از مواد شیمیایی استفاده شده است زیر پوشش قرار می دهند و فقط ضدآفتاب های فوق اشعه UV را جذب می کنند و چون در ساخت ضدآفتاب های فیزیکی از زینک یا تیتانیوم که نور UV را انعکاس می دهند، استفاده شده است، پس در این تست کارایی ندارد.
بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، وی اشاره کرد: باتوجه به موارد فوق، این آیینه ها نمی توانند تست مناسبی برای کارایی و اثربخشی ضدآفتاب ها باشند. چونکه اگر قرار باشد فقط نوع خاصی از ضدآفتاب را شناسایی کنند بیشتر سبب سردرگمی و نگرانی مصرف کننده ها می شوند و باتوجه به دقت عمل پایین این آیینه ها بیشتر بعنوان روش های تبلیغاتی از آنها استفاده می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب