یك نویسنده:
کتاب باید برای کودک شوق انگیز و خلاقیت افزا باشد
به گزارش عطر و تن قزوین یک نویسنده کتاب کودک اظهار داشت: هر کتابی در کنار داشتن محتوایی خلاقانه باید لذت خواندن را در کودک دو چندان کند به مفهوم دیگر کودک از خواندن کتاب لذت ببرد و در عین حال کتاب باید بتواند خلاقیت کودک را هم افزون کند.
مجید شفیعی در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: نویسنده ای که بخواهد کتابش فقط حاوی پیام باشد؛ نمی تواند نویسنده شاخصی باشد؛ ما در دوره ای هستیم که ادبیات، فیلم و صورت های دیگر هنر و ادب شکل های جدید روایی یافته اند. این که نویسنده فقط هدفش از خلق اثر داستانی انتقال پیام یا بیانیه اخلاقی و اجتماعی باشد داستانش را به اهداف کوچکی فرو کاهیده است که اصولاً نمی تواند تأثیر گذار باشد.
وی افزود: اگرهم نویسنده قصدی در این امر داشته باشد آن نویسنده کارش نوشتن داستان نیست؛ نوشته های وی فقط یک بیانیه است. بیانیه اجتماعی، اقتصادی و یا بیانیه فرهنگی است؛ چون مقوله داستان گستردگی های دیگری دارد. البته نویسنده زیرک می تواند با درایت و تیزهوشی در لایه های زیرین اثرش پیامی را هم بگنجاند اما دادن پیام نباید هدف غایی او باشد.
این نویسنده اشاره کرد: در کتاب های کودک تصویر تابعی از داستان است و به فهم بهتر داستان کمک می نماید و روندی بغیر از داستان ندارد که آن هم بستگی به خلاقیتی دو جانبه دارد. نویسنده با خلق روندی اندیشمندانه و تأثیرگذار به تصویرگر کمک می نماید تا تأثیر داستان را بیشتر نماید و تصویرگر هم با خلق تصاویر مؤثر هیجان واشتیاق کودک را برای خواندن داستان افزون می کند حال اگر در بدو امر تشریک مساعی خوبی بین نویسنده و تصویرگر باشد ماحصل کار بسیار زیبا و شوق انگیز خواهد بود یعنی به صورتی همکاری خلاقانه بین ۲ ستون اصلی خلق کتاب کودک رخ می دهد.
وی در پاسخ به این پرسش که نخستین کتابی که خودتان خواندید چه بود، اشاره کرد: این پرسش شما مرا به سالهای دور برد به دوران کودکی ام و کتابدار مهربان مسجد محله مان و کتاب هایی که در آن کتابخانه کوچک در قفسه ها به زیبایی چیده شده بودند یکی از همین کتاب ها فکر می کنم کتابی بود از نویسنده قدیمی کتاب های کودک آقای رضا رهگذر به نام «نادعلی» که داستان یک پسر ناشنوای فقیر بود و بعدها همان کتابدار مهربان نخستین جرقه های نویسندگی را در من روشن کرد به من گفت هر کتابی را که می خوانی یادداشتی بر آن بنویس یا خلاصه و یا هرچه که از آن در ذهنت نقش بسته است را یاداشت کن و من هربار بعد خواندن داستان دست به قلم می شدم که البته این خود داستانی مفصل دارد.
برای انتخاب کتاب کودک باید استعداد او شناسایی شود
شفیعی اضافه کرد: نسل ما با این مقدار از تنوع و گوناگونی چه از جهت شکل کتاب ها و چه از نظر محتوا و ژانر که حالا هست؛ مواجه نبود. چاپ کتاب کودک به این گستردگی مضمونی و محتوایی و شکلی که حالا هست نبود. بطور کلی هر کتابی که به دستم می رسید با ولع می خواندم به عنوان مثال از کتاب خواجه تاجدار ذبیح الله منصوری گرفته تا رمان قطور پاپیون از هانری شاریر را مطالع می کردم و البته بعدها با نویسندگان بزرگی چون دولت آبادی و بزرگ علوی آشنا شدم و در ادامه این روند قصه های صوتی کمیابی هم به دست من می رسید به عنوان مثال قصه علیمردان خان و البته قصه های شب رادیو را هم با اشتیاقی وصف ناپذیر گوش می دادم که آن هم خود حکایتی دراز دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان هر کتابی را برای کودک خواند و یا در دسترس او قرار داد، اظهار داشت: این را باید بدانیم که هر کتابی می تواند نکته یا فکری را در ناخودآگاه کودک بوجود آورد و در دهلیزهای پیچ در پیچ آن جای بگیرد، لزوم دقت در انتخاب کتاب و دادن سمت و سوهای مطالعاتی وظیفه سنگینی بر دوش کارشناسان و والدین می گذارد تا لااقل کودک بتواند راه روشنی برای بارور کردن شخصیت خود پیدا کند.
این نویسنده افزود: برای انتخاب کتاب کودک ابتدا باید استعداد او شناسایی شود. پس از سنجش استعداد و سمت و سوهای روحی و ذهنی کودک و عملکرد فردی او و همین طور هیجانات کودک و این که به کدام سمت تمایل دارد، علاقه مندی او چیست و در چه مطالبی اشتیاق و علاقه و انگیزه نشان می دهد؛ والدین باید شوق مطالعه را در او برانگیخته کنند و به عنوان یک ناظر هوشیار، تمام این موارد را درروح وروان کودک مورد سنجش قرار دهند و در انتخاب مسیر درست او را راهنمایی کنند.
وی اشاره کرد: در انتخاب کتاب برای کودک ابتدایی ترین موضوع گروه سنی است. در هنگام خرید کتاب برای کودک خود، به گروه سنی درج شده روی آن باید توجه کرد. گروههای سنی البته تعاریف و معیارهای خاص خودرا دارند و تعاریفی که از آنها عرضه شده گاها جامع نیست ولیکن می تواند تا حدودی کارگشا باشد که به عنوان مثال به این دسته بندی می توان اشاره کرد: گروه سنی «الف» برای کودکان قبل از دبستان، گروه سنی «ب» کودکان سال اول و دوم ابتدایی و گروه سنی «ج» برای سالهای آخر دبستان مناسب می باشد. همین طور گروه سنی «د» و «ه» برای نوجوانان تا مقطع دبیرستان مناسب هستند.
شفیعی در پاسخ به این پرسش که آیا کتاب باید محتوایی خلاقانه داشته باشد اظهار داشت: هر کتابی در کنار داشتن محتوایی خلاقانه باید لذت خواندن را در کودک دو چندان کند به مفهوم دیگر کودک از خواندن کتاب لذت ببرد و در عین حال کتاب باید بتواند خلاقیت کودک را هم افزون کند.
او در آخر تصریح کرد: همیشه اینطور نیست که کتاب بهترین هدیه برای کودک باشد بهترین هدیه برای کودک همانا اهمیت دادن به استعدادهای او و بالا بردن شوق دانستن در اوست، این اتفاق ممکنست با بازی و گشت وگذار در طبیعت و ایجاد شوق زیستن و اهمیت دادن به پرسش های بیشمار او و البته دادن جواب هایی خلاقانه به این حس کنجکاوانه، رخ دهد.
منبع: atrotan.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب